لیست اخبار و رویدادها

پلیس آمریکا برای باز کردن قفل آیفون مرده به مراسم تدفین حمله کرد!

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

در این دوره و زمانه شاید این خبر چندان هم شگفت‌زده‌تان نکند. اینکه پلیس برای گرفتن اثر انگشت یک مرده به مراسم تدفین حمله کند تا قبل از دفن بتواند قفل آیفون او را باز کند.

اجازه بدهید از اول داستان شروع کنیم. روز ۲۳ ماه مارس پلیسی در فلوریدا به مردی ۳۰ ساله در پمپ بنزین شلیک کرد و او را کشت. مرد که فیلیپ نام داشت داخل ماشینش پریده بود و از دست پلیس فرار کرده بود که در فلوریدا گیر افتاد. حالا جلوتر برویم. وقتی که کارآگاهان پلیس سر و کله‌شان در مراسم تدفین فیلیپ پیدا شد درحالی که گوشی مرد مرده را در دست داشتند. آنها جنازه فیلیپ را بیرون کشیدند و تلاش کردند که قفل آیفون او را با گذاشتن انگشتان بی‌حس‌اش رو حسگر انگشت باز کنند.

این اتفاق درست وقتی افتاد که نامزد فیلیپ هم حضور داشت. ویکتوریا آرمسترانگ که ۲۸ ساله است گفت، بر اثر این حرکت پلیس احساس می‌کند مورد بی‌احترامی و خشونت قرار گرفته است. طبق گزارش پلیس لارگو، کارآگاهان می‌خواستند اطلاعات روی گوشی متوفی را حفظ کنند تا در جهت تحقیقات مرگ فیلیپ به آنها کمک کند و در مورد داروهای مخدری که احتمالا فیلیپ درگیرشان بوده اطلاعات بیشتری در اختیار آن‌ها قرار دهد. اما حرکت پلیس در باز کردن قفل گوشی با شکست روبه‌رو شد.

بیشتر حقوق‌دانان معتقدند که حرکت کارآگاهان کاملا قانونی بوده است. و هیچ وکالت قانونی هم نیاز نیست چون بعد از مرگ نمی‌شود توقعی درباره حریم خصوصی داشت. البته آنها اضافه می‌کنند که هرچند فرد مرده احتمالا توقع محافظت از حریم خصوصی‌اش را ندارد اما بازمانده‌ها ممکن است از این کار ناراحت شوند.

این ماجرا یادآور نبرد میان اپل و وزارت دادگستری آمریکا در سال گذشته است. نبردی که بر سر باز کردن قفل آیفون ۵c متعلق به مردی مجرم رخ داد. این مرد در در سن‌برناردینو تیراندازی کرده و بعد خودش هم کشته شده بود. تنها راه دولت برای کشف حقیقت و باز کردن قفل گوشی این بود که اپل یک سیستم عامل جدید بسازد تا پلیس بتواند قفل گوشی را باز کند. علی‌رغم دستور دادگاه برای باز کردن قفل گوشی، اپل سرسختانه با این ایده مخالفت کرد. نگرانی کمپانی از این بود که با توسعه چنین سیستم‌عاملی، ممکن است نسخه‌هایی از آن منتشر شود و اطلاعات شخصی مالکان آیفون در خطر دزدیده شدن قرار گیرد. اف.بی.آی به دنبال اسم تمام افراد و مکان‌هایی بود که در گوشی مجرم ذخیره شده بود. درنهایت اف.بی.آی هزینه زیادی پرداخت کرد اما هیچ چیزی که ارزش خاصی داشته باشد از گوشی مجرم به دست نیاورد.

بین حقوقدان‌ها و حتی دادگاه‌های ایالت‌های مختلف در حال حاضر در این مورد اختلاف نظرهایی وجود دارد که آیا استفاده از اثر انگشت شخصی که فوت شده برخلاف قانون است یا نه.

برچسب‌ها: ,