لیست اخبار و رویدادها

بانک مرکزی خرید و فروش ارزهای دیجیتالی را ممنوع کرد

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای اعلام کرد، به کارگیری ابزار بیت‌کوین و سایر انواع ارز دیجیتال در همه مراکز پولی و مالی کشور ممنوع است. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی در جلسه سی‌ام شورای عالی مبارزه با پولشویی در تاریخ ۹ دی ماه ۱۳۹۶، این قانون تصویب شد و بانک مرکزی در روز ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ موضوع ممنوعیت به کارگیری ارزهای مجازی را به بانک‌ها ابلاغ کرده است. بنا به اعلام روابط عمومی بانک مرکزی، ارزهای مجازی «به ابزاری برای پولشویی و تامین مالی تروریسم و به طور کل، جابه‌جایی منابع پولی مجرمان» بدل شده بودند.

اواسط اسفند ماه گذشته پلیس سایبری ایران (فتا) هشدار داده بود که بیت‌کوین پول سالمی نیست و گفته بود که از این پول دیجیتال برای خرید و فروش مواد مخدر و اسلحه و همین طور قاچاق انسان استفاده می‌شود. پیش از آن هم ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران، هم‌زمان با رشد سریع ارزش بیت‌کوین و پول‌های مجازی دیگر به سرمایه‌گذاران ایرانی درباره خرید و فروش این ارزها و احتمال حبابی بودن قیمت آن هشدار داده بود.

بیت‌کوین محبوب‌ترین ارز دیجیتال به حساب می‌آید. ارزی که رشد زیاد قیمت آن در اوایل سال ۲۰۱۷ آغاز شد و قیمت این ارز دیجیتال در دوره‌ای به حدود ۲۰ هزار دلار رسید. اما مدتی بعد قیمت این ارز به شدت کاهش پیدا کرد و در حال حاضر هر واحد آن حدود ۹ هزار دلار ارزش دارد. بیت‌کوین و دیگر ارزهای مجازی تحت نظارت هیچگونه نهادهای مالی و بانکی نیستند و به همین خاطر نگرانی‌های زیادی را در نهادهای قانونی جهان به وجود آورده‌اند.