لیست اخبار و رویدادها

Previous Next

جیمیل از این رو به آن رو شد؛ گوگل سرویس ایمیل خود را بازطراحی کرد

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

گوگل نسخه‌ی جدید جیمیل را منتشر کرد. این نسخه‌ی جدید، بزرگترین بازطراحی سرویس ایمیل گوگل به حساب می‌آید و علاوه بر تغییرات عمده‌ی ظاهری، قابلیت‌های جدیدی به خصوص در بخش امنیتی به آن افزوده است.

اوایل ماه آوریل (اواسط فروردین) شایعاتی در رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر اینکه گوگل قصد دارد نسخه‌ی جدیدی را از جیمیل عرضه کند. حالا این شایعات واقعیت پیدا کرده‌اند و جیمیل جدید با تغییرات چشمگیر عرضه شده است. البته فعلا همه‌ی کاربران جیمیل نمی‌توانند از این نسخه‌ی جدید استفاده کنند؛ ولی اگر این آپدیت برای حساب شخصی شما عرضه شده باشد، می‌توانید پس از ورود به جیمیل، با کلیک روی «آیکون چرخ‌دنده» در قسمت بالا-سمت راست پنجره و انتخاب گزینه‌ی «Try new Gmail» آن را فعال کنید. سرویس جیمیل در حال حاضر حدود ۱٫۴ میلیارد کاربر دارد.

"با کلیک روی آیکون چرخ‌نده در بالا-سمت راست حساب جیمیل و انتخاب گزینه Try new Gmail می‌توانید به نسخه جدید دسترسی پیدا کنید."

«جیکوب بنک» (Jacob Bank) سرپرست پروداکت مَنِجر‌های جیمیل در گفتگو با وب‌سایت The Verge درباره‌ی آپدیت جدید جیمیل گفته که طراحی جدید جیمیل با نیم‌نگاهی به افزایش امنیت و بهره‌وری کاربران انجام شده است.

جیکوب بنک به یکسری قابلیت‌های جدید اشاره می‌کند که یکی از آن‌ها Confidential mode نام دارد. این قابلیت جدید چند امکان جالب را برای کاربر فراهم می‌آورد. مثلا به ارسال کننده‌ی ایمیل اجازه می‌دهد که برای ایمیل‌های حساس، یک تاریخ انقضاء تعیین کند (کارتون کارآگاه گجت را به یاد بیاورید که نامه‌های ارسالی به او از طرف مقام بالادست، خود به خود بعد از چند دقیقه منفجر می‌شدند و از بین می‌رفتند!). همچنین ارسال کننده هروقت لازم دید می‌تواند ایمیلی را که ارسال کرده ابطال کند تا گیرنده‌ی ایمیل دیگر نتواند به آن دسترسی داشته باشد. در Confidential mode، در حقیقت محتوای ایمیل را مستقیم برای گیرنده ارسال نمی‌کنید و گیرنده فقط یک لینک از آن محتوا دریافت می‌کند و محتوای اصلی در حساب شما باقی می‌ماند.
آپدیت جدید جیمیل تغییرات چشمگیر ظاهری را بوجود آورده است.

"آپدیت جدید جیمیل تغییراتی چشمگیر در ظاهر و همچنین قابلیت‌های امنیتی بوجود آورده است."

یکی دیگر از قابلیت‌های امنیتی نسخه‌ی جدید جیمیل که بیشتر باب میل بیزینس‌ها طراحی شده، Integrated rights management نام دارد. با استفاده از این قابلیت، می‌توانید از فوروارد شدن، کپی شدن، دانلود شدن یا پرینت شدن ایمیل‌ها (آن‌هایی که شما انتخاب و به گیرنده ارسال می‌کنید)، جلوگیری کنید. البته که اگر کسی علی‌رغم تمام این محدودیت‌ها قصد کند محتوای یک ایمیل را فوروارد، کپی یا دانلود کند، بالاخره می‌تواند این کار را انجام دهد؛ با این حال گوگل می‌گوید که در بسیاری مواقع، افراد به صورت ناخواسته و سهوا، ممکن است یک ایمیل را برای فردی اشتباه ارسال کنند و این مشکلی امنیتی است که بسیاری از تجارت‌ها با آن سر و کله می‌زنند.

در نسخه‌ی جدید جیمیل می‌توانید «احراز هویت دو مرحله‌ای» (Two Factor Authentication) را برای تک‌تک ایمیل‌هایی که ارسال می‌کنید، انجام دهید. یعنی اینکه اگر ایمیل محرمانه‌ای ارسال می‌کنید، می‌توانید احراز هویت دو مرحله‌ای روی آن قرار بدهید تا گیرنده به محض کلیک روی آن، یک پیامک دریافت کند و فقط با وارد کردن کدی که از طریق پیامک دریافت شده بتواند به آن ایمیل دسترسی پیدا کند.

به زودی در یک مقاله‌ی مفصل قابلیت‌های نسخه‌ی جدید جیمیل را به طور کامل معرفی می‌کنیم.

برچسب‌ها: ,