لیست اخبار و رویدادها

اولین محکوم قانون انتشار اخبار جعلی در مالزی به زندان رفت

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

اخبار جعلی که در سایت‌های اینترنتی و شبکه‌های مجازی پخش می‌شوند این روزها تبدیل به یک مشکل جهانی شده‌اند. پس از حاشیه‌هایی که انتشار این نوع اخبار در زمان انتخابات اخیر ریاست جمهوری امریکا ایجاد کرد، توجه بسیاری از سیاستمداران و رسانه‌های ایالات متحده به اهمیت این موضوع جلب شد. اما اخبار جعلی دیگر فقط یک مشکل در ایالات متحده نیست. کارشناسان به تازگی دریافته‌اند این مشکل در کشورهای دیگر نیز وجود دارد و انتشار آن‌ها به نوعی بر روند و نتایج انتخابات و دیگر مسایل اجتماعی و سیاسی در دیگر کشورها هم تاثیر می‌گذارد.

اخیرا در کشور مالزی قانونی تصویب شده که به موجب آن انتشار اخبار جعلی جرم محسوب شده و مجازات‌های گوناگونی از جریمه‌ی نقدی گرفته تا زندان را در پی دارد. بر اساس گزارشی که اخیرا در روزنامه‌ی گاردین به چاپ رسیده، به تازگی اولین فرد به موجب این قانون محکوم شده است. این فرد یک دارنده‌ی تابعیت دانمارک به نام صلاح سالم صالح سلیمان است که در مالزی زندگی می‌کند. اون با پست کردن یک ویدیو در شبکه‌های اجتماعی پلیس محلی را در تاریخ ۲۱ آوریل سال جاری به اهمال‌کاری در رسیدن به صحنه‌ی جرم متهم کرده بود.
پلیس ادعای این فرد را رد کرده و توضیح داده از زمان اولین درخواست کمک تنها پس از ۸ دقیقه به محل وقوع جرم رسیده است. صالح سلیمان هم به اشتباه خود اعتراف کرده و توضیح داده که این ویدیو را تحت تاثیر عصبانیت ساخته و منتشر کرده است. او همچنین بیانیه‌ای را منتشر کرد. در قسمتی از این بیانیه آمده: «من اعتراف می‌کنم که اشتباه کردم… من نه تنها از پلیس مالزی که از همه‌ی شهروندان این کشور عذرخواهی میکنم».
قاضی این پرونده صالح سلیمان را به پرداخت ده‌هزار رینگت مالزی (معادل ۲۵۵۰ دلار امریکا) محکوم کرد که به علت عدم توانایی پرداخت این مبلغ، مجازات زندان به مدت یک ماه جایگزین جریمه‌ی نقدی او شد.

برچسب‌ها: ,