لیست اخبار و رویدادها

رشد ۹۰۰ درصدی جرایم سایبری از سال ۱۳۹۰ در کشور

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

به گزارش ایسنا به نقل از رئیس پلیس فتا، جرایم سایبری از سال ۱۳۹۰ تا کنون ۹۰۰ درصد افزایش داشته است. به دنبال رشد سریع جرایم سایبری، شاهد اختلال بیشتری در سیستم بانک‌ها و موسسات مالی، کلاه‌برداری‌های اینترنتی و افزایش آمار جرایم مختلف هستیم.

به گزارش ایسنا، هر روز بیشتر از ۶ تا ۷ میلیون حمله سایبری به کشور صورت می‌گیرد که درصدی از آن تاثیری در زیرساخت‌ها و سامانه‌ها ندارد. سال گذشته ۲۹۶ حمله جدی به به سامانه و زیرساخت‌های کشور صورت گرفت که مبدأ و منشا ۵۰ درصد از این حملات از سوی آمریکا و چین و ۳۰ درصد از سوی برخی کشورهای اروپایی مثل هلند، آلمان بوده است.

بانک‌ها و موسسات پولی و مالی در در اولویت حملات سایبری هستند. زیرساخت‌های مخابراتی، حوزه های انرژی مثل برق‌وگاز، صنایع پخش فرآورده‌های نفتی به عنوان مهم‌ترین اهداف این گونه حملات شناخته می‌شوند. حملات سایبری در نظام پولی و بانکی و زیرساخت‌های کشور اختلال ایجاد می‌کنند. گفته می‌شود این حملات برای ایجاد اختلال، عموما ۱۱ بانک از ۳۲ بانک کشور را هدف قرار می‌دهند که بیشترین مشتری و گردش مالی را دارند. دستگاه‌های مسئول برای پیشگیری از این گونه حملات، اقدامات مقابله‌ای را انجام می‌دهند. درصدر جرایم سایبری می‌توان به رداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های بانکی، مزاحمت‌های اینترنتی، کلاهبرداری‌های رایانه‌ای، هتک حیثیت و نشر اکاذیب و انتشار فیلم‌های خصوصی افراد در شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد.

بیشترین جرایم سایبری مربوط به تهران، خراسان رضوی، فارس، اصفهان بوده است. این درحالیست که استان‌های یزد، لرستان، ایلام، کهکیلویه و بویراحمد و جزیره کیش کم‌ترین میزان این جرایم را دارند.