لیست اخبار و رویدادها

جریمه ورود غیرمجاز به محدوده طرح ترافیک جدید چقدر است؟

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

طرح ترافیک جدید سرانجام پس از تاخیر یک ماه و نیمه اجرا شد. هنوز اطلاع‌رسانی کاملی از بابت جزییات اجرایی شدن طرح انجام نشده و سوالات زیادی در ذهن شهروندان تهرانی باقی مانده است. یکی از مهم‌ترین آن‌ّها میزان جریمه طرح ترافیک جدید درصورت ورود غیرمجاز است که شامل دو جریمه از نهادهای شهرداری و پلیس می‌شود.

جریمه شهرداری

طبق محاسبه شهرداری، جریمه ورود غیرمجاز به محدوده طرح می‌تواند به حداکثر ۶۳۲۰۰ تومان برسد. به گزارش ایران‌جیب به نقل از معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران، جریمه ورود غیرمجاز به محدوده طرح ترافیک جدید شامل یک جریمه ۲۰ هزار تومانی و یک هزینه تعرفه طرح ترافیک به اضافه افزایش ۲۰ درصدی است.

رانندگانی که تا پایان اردیبهشت در سامانه ثبت نام نکرده باشند، درصورت ورود به طرح از طریق ارسال یک پیامک ماوجه ورود غیرمجاز خود می‌شوند. این اطلاع‌رسانی صرفا تا پایان اردیبهشت است و از ابتدای خرداد جریمه شهرداری بدون هیچ بخشودگی انجام می‌شود. هزینه طرح جدید بسته به معاینه فنی عادی و برتر و هم‌چنین ساعات پرترافیک و عادی دسته بندی می‌شود. بنابراین هزینه مجوز طرح ترافیک ۹۷ مبلغ ثابتی ندارد و بسته به تردد خودروها و نوع معاینه فنی گرفته شده متغیر است. با این حال مبلغ جریمه شهرداری حداکثر ۶۳۲۰۰ تومان خواهد بود.

جریمه پلیس

رانندگانی که به محدوده طرح ترافیک بصورت غیر مجاز وارد می‌شوند. علاوه بر جریمه شهرداری توسط پلیس هم جریمه می‌شوند. بر اساس اعلام پلیس راهورو تهران بزرگ، طبق ماده ۱۸ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی در صورت نداشتن مجوز ورود به طرح ترافیک ویژه سال ۹۷ رانندگانی که وارد محدوده زوج و فرد و یا طرح ترافیک اصلی شوند و یا در این محدوده‌ها تردد کنند به‌وسیله سیستم هوشمند و دوربین ترافیکی جریمه خواهند شد. جریمه طرح ترافیک سال ۹۷ به‌ازای هر ساعت تردد در داخل طرح مبلغی معادل با ۲۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

با درنظر گرفتن محدوده زمانی ۱۰ ساعت و نیم، این امکان وجود دارد که یک راننده در طول یک روز ۱۰ بار و آن هم به میزان ۲۰ هزار تومان جریمه شود. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت جریمه طرح جدید توسط پلیس می‌تواند حداکثر ۲۰۰ هزار تومان در یک روز باشد.

جمع‌بندی

بنابراین شهروندان تهران درنظر داشته باشند که در سامانه my.tehran.ir ثبت نام کنند. پیش از ورود به محدوده طرح ترافیک از زمان تردد خود آگاهی داشته باشید. اگر می‌توانید برای اتومبیل خود معاینه فنی برتر کسب کنید، هزینه کم‌تری برای ورود به محدوده طرح پرداخت می‌کنید.

رانندگانی که به طور غیرمجاز وارد محدوده طرح ترافیک می‌شوند، آگاهی داشته باشند که از سوی دو نهاد پلیس و شهرداری جریمه می‌شوند که پیش‌بینی مبلغ هرکدام دشوار است. چراکه درصورت بدشانسی، دوربین‌های پلیس ظرف زمان ۱۰ ساعت و نیم طرح می‌توانند حداکثر هر ساعت ۱۰ بار راننده را جریمه کنند که به مبلغ ۲۰۰ هزار تومان می‌رسد. هم‌چنین بسته به زمان ورود و معاینه فنی کسب شده، راننده به اندازه مبلغ مجوز یک روز عادی به علاوه ۲۰ درصد جریمه می‌شود. این هزینه حداکثر ۶۳۲۰۰ تومان خواهد بود.