لیست اخبار و رویدادها

کوکائین و ماریجوانا جدیدترین دردسرهای میزبان جام جهانی

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

کشور میزبان جام جهانی ۲۰۱۸ آماده می‌شود با سیل واردات داروهای مخدر و محرک در طول این رقابت‌ها مقابله کند. رسانه‌های روسیه از احتمال وارد شدن صدها کیلو مخدر و محرک مختلف به خصوص کوکائین به این کشور خبر می‌دهند. گفته می‌شود جمهوری‌های استقلال یافته از شوروی سابق مبدا این مواد خواهند بود.

پایگاه خبری Izvestia Daily در گزارشی نوشت خلاءهای قانونی در روسیه احتمالا به قاچاقچی‌های مواد مخدر و محرک اجازه می‌دهد بدون دردسر در طول رقابت‌های جام جهانی ۲۰۱۸ این مواد را وارد روسیه کنند و به گردشگران بفروشند.

براساس این گزارش در جریان اجلاس کشورهای استقلال یافته از شوروی در سال ۲۰۱۴ قوانینی درباره واردات و صادرات بین این کشورها تصویب شد که ایرادهای بسیاری دارد. یک پزشک متخصص که نامش فاش نشده به این پایگاه خبری گفت براساس مصوبه این اجلاس که در حال حاضر اجرا می‌شود، شهروندان جمهوری‌های همسایه روسیه می‌توانند با یک نسخه ساده پزشک که به زبان روسی ترجمه شده انواع داروهای مخدر و محرک حتی کوکائین را به بهانه‌های درمانی وارد خاک روسیه کنند یا از آنجا به کشورهای دیگر ببرند.

براساس اظهارنظر این پزشک متخصص سم‌شناسی کشورهای حاضر در آن اجلاس هیچ توجهی به عواقب تصویب این قانون نکرده‌اند و با تصویب آن از سال ۲۰۱۴ جابجایی داروهایی مثل کوکائین و ماریجوانا بین روسیه و کشورهایی مثل قزاقستان بسیار افزایش پیدا کرده است.

نکته عجیب این که دست کم ۳۸۳ قلم دارو به دلیل اثرات سو روی مغز و جریان خون در روسیه ممنوع شده‌اند، اما هر شهروند یک جمهوری همسایه روسیه می‌تواند با یک نسخه ساده هرکدام از این داروها را وارد خاک این کشور کند. این پزشک متخصص به Izvestia Daily گفته در قانون مذکور حتی برای نسخه تاییدیه دارو شرایط ویژه‌ای هم در نظر گرفته نشده و تقریبا هر نسخه‌ای با هر شرایطی می‌تواند یک بسته کوکائین را به عنوان دارو تایید کند.

نگرانی‌ها زمانی افزایش پیدا کرد که روسیه اعلام کرد مصرف دخانیات در جریان بازی‌های جام جهانی ۲۰۱۸ و در محل‌های تعیین شده آزاد است. انتظار می‌رود با این شرایط مصرف موادی مثل ماریجوانا در جریان رقابت‌های روسیه افزایش پیدا کند.

یوگنی برون معاون سلامت روان وزیر بهداشت روسیه در این باره به Izvestia گفت: «وضعیت خوبی نیست. باید فکری به حال سلامت جام جهانی بکنیم. من به همه اطمینان می‌دهم روسیه همه تلاشش را می‌کند که سالمترین جام جهانی تاریخ را برگزار کند.”

براساس این گزارش انتظار نمی‌رود تعداد افرادی که به قصد فروش مواد مخدر در جریان جام جهانی راهی روسیه می‌شوند چندان زیاد باشد، اما مصرف موادی مثل ماریجوانا و کوکائین درصد تخلف‌های خشن در جریان این رقابت‌ها را به شدت افزایش خواهد داد.

روسیه پیش از این اعلام کرده فروش هرگونه نوشیدنی شیشه‌ای در اطراف و داخل ورزشگاه ممنوع است و افراد تحت تاثیر الکل و مواد مخدر اجازه ورود به هیچ کدام از ورزشگاه‌های میزبان جام جهانی را نخواهند داشت. البته روسیه هنوز درباره برنامه‌هایش برای جلوگیری از مصرف مواد مخدر داخل ورزشگاه‌ها توضیحی نداده است.