لیست اخبار و رویدادها

ربات هوشمند مایکروسافت هم می‌تواند تماس بگیرد

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

مدتی پیش گوگل قابلیت جذاب گوگل اسیستنت را نمایش داد، قابلیتی که به این دستیار دیجیتالی اجازه می‌دهد از طرف کاربران تماس بگیرد و با طرف مقابل صحبت کند. این قابلیت که گوگل دوبلکس نام دارد، سر و صدای زیادی را ایجاد کرد و منشا بحث‌های زیادی شد. حالا مایکروسافت اعلام کرده که در طی چند ماه گذشته، در حال آزمایش چنین قابلیتی از طریق ارتباط هوش مصنوعی این شرکت با میلیون‌ها نفر در چین بوده است. روز گذشته در خلال این کنفرانس مربوط به هوش مصنوعی در لندن، مدیرعامل مایکروسافت از این ربات هوشمند پرده‌برداری کرد.

بنا به گفته‌ی «ساتیا نادلا» (Satya Nadella)، کاربران چینی از طریق سرویس وی‌چت و دیگر پیام‌رسان‌ها، می‌توانند از این قابلیت استفاده کنند. هرچند بیشتر تعاملات این هوش مصنوعی که Xiaoice نام دارد از طریق مکالمات متنی بوده، اما حالا مایکروسافت قابلیت برقراری تماس هم به این ربات افزوده است. البته کارکرد این ربات مشابه گوگل دوبلکس نیست و نمی‌تواند از طرف کاربر با دیگران تماس بگیرد، بلکه کاربران می‌توانند از طریق تلفن با این هوش مصنوعی صحبت کنند.



«نادلا» در کنفرانس روز گذشته قسمتی از قابلیت‌های این ربات را نشان داد و بنا به نظر متخصصین، نحوه‌ی گفتار این ربات بسیار روان بوده است. البته باید بگوییم که این ربات در حال حاضر فقط به زبان چینی صحبت می‌کند و همچنین تاکنون توانسته بیش از ۱ میلیون مکالمه را با موفقیت انجام دهد. بر اساس ویدیویی که مایکروسافت در این کنفرانس نشان داد، این هوش مصنوعی قادر به پیش‌بینی صحبت‌های کاربر هم هست و به همین خاطر می‌تواند خیلی سریع پاسخ آن‌ها را بدهد.

نکته‌ی جالب توجه این است که چرا این شرکت دستیار دیجیتالی کورتانا را هنوز مجهز به چنین قابلیتی نکرده است. ربات Xiaoice در حال حاضر محدود به کشور چین است و هرچند در این کشور شهرت زیادی پیدا کرده، اما بسیاری از کاربران دیگر کشورها از وجود آن خبر ندارند. اولین تجربه‌ی مایکروسافت در زمینه‌ی توسعه‌ی ربات توییتری فاجعه‌وار بود زیرا به دلیل شیطنت کاربران، این ربات خیلی سریع شروع به نوشتن توییت‌های نژادپرستانه‌ای کرد. به همین خاطر مایکروسافت احتمالا در زمینه‌ی توسعه‌ی ربات انگلیسی زبان می‌خواهد با احتیاط بسیار بیشتری عمل کند.

با این وجود، با توجه به پیشرفته بودن این ربات چینی، دیر یا زود چنین ربات هوشمندی روانه‌ی کشورهای انگلیسی زبان هم می‌شود. با توجه به اینکه گوگل اعلام کرده آزمایش گسترده‌ی قابلیت گوگل دوبلکس را از فصل تابستان آغاز می‌کند، احتمالا تا مدتی دیگر کاربران برای انجام انواع و اقسام کارها ناچار به مکالمه با دستیارهای دیجیتالی خواهند بود.

منبع: The Verge