لیست اخبار و رویدادها

سامسونگ ساخت تراشه‌های ۷ نانومتری را تایید کرد

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

در حال حاضر، جدیدترین تراشه‌های گوشی‌ها از فناوری ۱۰ نانومتری بهره می‌برند اما حالا سامسونگ اعلام کرده که در نیمه‌ی دوم ۲۰۱۸ می‌خواهد تولید انبوه تراشه‌های ۷ نانومتری را آغاز کند. بنا به گفته‌ی این شرکت، این تراشه‌ها از فناوری پیشرفته‌ی EUV بهره می‌برند. با توجه به این خبر، نباید انتظار ارائه‌ی تراشه‌های ۷ نانومتری سامسونگ را در سال ۲۰۱۸ داشته باشیم. همچنین طبق گزارش‌های مختلف، شرکت کوالکام تصمیم دارد برای ساخت تراشه‌ی اسنپ‌دراگون ۸۵۵، از تجهیزات سامسونگ استفاده کند و به همین خاطر عرضه‌ی این تراشه به احتمال زیاد به سال بعد موکول می‌شود.

هرچند سامسونگ توانایی ارائه‌ی چنین تراشه‌هایی را دارد، اما در این میان نباید شرکت تراشه‌سازی هوآوی به نام HiSilicon را از قلم بیندازیم. بر اساس گزارش‌های غیر رسمی، به نظر می‌رسد جدیدترین تراشه‌ی پرچم‌دار هوآوی به نام Kirin 980 از فناوری ۷ نانومتری بهره می‌برد. هوآوی هرساله گوشی جدید «میت» (Mate) را در نیمه‌ی دوم سال معرفی می‌کند و این گوشی‌ها معمولا از تراشه‌ی جدیدی بهره می‌برند؛ به همین خاطر شاید این شرکت در زمینه‌ی ساخت تراشه‌ی ۷ نانومتری بتواند بر سامسونگ غلبه کند.
بعد از تراشه‌های ۷ نانومتری

به دلیل پیشرفت‌های متعدد، تراشه‌های روزبه‌روز کوچک‌تر می‌شوند. تراشه‌های کوچک‌تر از طرفی عمر باتری گجت را افزایش می‌دهند و از طرفی دیگر از قدرت زیادی هم بهره می‌برند. با توجه به این موضوع، سامسونگ تا چه میزان می‌خواهد اندازه‌ی تراشه‌های خود را کاهش دهد؟

این کمپانی اعلام کرده که برنامه‌های بلندمدتی برای طراحی و ساخت تراشه‌های ۵، ۴ و ۳ نانومتری در نظر گرفته است. تراشه‌های ۴ نانومتری قرار است از فناوری FinFET استفاده کنند؛ فناوری‌ای که دو نسل گذشته‌ی تراشه‌های اگزینوس و اسنپ‌دراگون ۸۴۵ از آن بهره می‌برند. در عین حال، تراشه‌های ۳ نانومتری از فناوری GAA استفاده می‌کنند که مبتنی بر تکنولوژی «نانوشیت» (nanosheet) است.

اگر بخواهیم به زبان ساده توضیح بدهیم، باید بگوییم که سامسونگ می‌خواهد تا چند سال آینده برای ساخت تراشه‌های خود، از زیرساخت‌های موجود استفاده کند. اما در نهایت برای ساخت تراشه‌های کوچک‌تر به ناچار باید به بهره‌گیری از زیرساخت‌های جدید تن دهد.

خب، پس چه زمانی می‌توانیم انتظار عرضه‌ی تراشه‌های ۵، ۴ و ۳ نانومتری را داشته باشیم؟ بر اساس گزارش EE Times، سامسونگ قصد دارد ساخت تراشه‌های ۵ نانومتری را در سال ۲۰۱۹، ۴ نانومتری را در سال ۲۰۲۰ نانومتری را در سال ۲۰۲۱ آغاز کند. بنا به گفته‌ی یکی از تحلیلگران، سامسونگ ابتدا تصمیم داشته تولید تراشه‌ی ۳ نانومتری را در سال ۲۰۲۲ آغاز کند، اما پیشرفت این شرکت زودتر از حد انتظار بوده است.

منبع: androidauthority