لیست اخبار و رویدادها

هوش مصنوعی می‌تواند وقوع تظاهرات خشونت‌آمیز را پیش‌بینی کند

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

در سال‌های گذشته، توییتر به پلتفرم محبوبی برای برنامه‌ریزی تظاهرات بدل شده است؛ اما برخی از این تظاهرات صلح‌آمیز نیستند و وقایع خشونت‌آمیزی را رقم می‌زنند. برای کاهش این تظاهرات خشونت‌بار، محققان بخش هوش مصنوعی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی می‌خواهند با بهره‌گیری از این تکنولوژی، پیش از وقوع تظاهرات احتمال خشونت‌بار شدن آن‌ها را تخمین بزنند.

آن‌ها برای این کار، با استفاده از فناوری یادگیری ماشینی، حدود ۱۸ میلیون توییت مربوط به تظاهرات بالتیمور در سال ۲۰۱۵ را مورد بررسی قرار دادند. این تظاهرات در واکنش به مرگ «فردی گری» (Freddie Grey) شکل گرفت که به دلیل شلیک گلوله‌ی پلیس کشته شده بود. این تیم دست به مقایسه‌ی محتوای توییت‌ها و آمار دستگیری‌ها زد. طبق این بررسی‌ها، قبل از خشونت‌بار شدن تظاهرات، تعداد توییت‌های منفی با محتوای خشونت‌آمیز افزایش یافته است.

این محققان متوجه شدند که وقتی معترضان تظاهرات را به مسائل اخلاقی ربط می‌دهند، احتمال بروز خشونت افزایش می‌یابد. علاوه بر این باید به مفهوم «اتاق پژواک» (echo chamber) هم اشاره کنیم. بر اساس یکی از پژوهش‌هایی که در مورد این موضوع انجام شده، هرچه افراد متعصب‌تر باشند و فقط با افرادی رابطه داشته باشند که هم‌فکر آن‌ها محسوب می‌شوند، احتمال اینکه آن‌ها با مخالفشان برخورد خشونت‌آمیزی داشته باشند، بیشتر است.

هرچند در زمینه ارتباط بین خشونت و شبکه‌های اجتماعی پژوهش‌های گسترده‌ای انجام گرفته، اما چنین پژوهشی نشان می‌دهد که بهره‌گیری از هوش مصنوعی ، می‌تواند به نهادهای قانونی برای کنترل وقایع خشونت‌آمیز کمک کند.

منبع: Engadget

برچسب‌ها: ,