لیست اخبار و رویدادها

ارزش بازار مایکروسافت از گوگل پیشی گرفت

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

برای اولین بار در طی سه سال اخیر، ارزش بازار مایکروسافت از گوگل (آلفابت) بیشتر شده است. در حال حاضر مایکروسافت یک شرکت ۷۵۳ میلیارد دلاری محسوب می‌شود، در همین حین ارزش بازار آلفابت (کمپانی مادر گوگل) ۷۳۹ میلیارد دلار است. با توجه به این اعداد و ارقام، بعد از اپل و آمازون، مایکروسافت سومین شرکت با ارزش جهان محسوب می‌شود. البته چنین مقامی برای مایکروسافت احتمالا موقتی خواهد بود. ارزش بازار گوگل در سال ۲۰۱۲ برای اولین بار بیشتر از مایکروسافت شد و در طی این سال‌ها، این دو شرکت همواره جای خود را در این رده‌بندی به یکدیگر داده‌اند. با این وجود، چنین آماری نشان می‌دهد که از زمان جدایی مدیرعامل سابق مایکروسافت، استیو بالمر، این شرکت متحول شده و قیمت سهام آن همواره رو به رشد بوده است.

از ۴ سال پیش تا حالا که ساتیا نادلا زمامداری مایکروسافت را برعهده گرفته، قیمت سهام این شرکت بیش از دو برابر شده است. نادلا بخش اعظمی از تمرکز خود را به پلتفرم‌های جدیدی همچون فضای ابری، هوش مصنوعی، کامپیوترهای کوانتومی و هدست‌های واقعیت ترکیبی معطوف کرده است. همچنین نادلا تلاش‌های مربوط به پلتفرم‌های مربوط به گوشی‌های هوشمند را کنار گذاشت و دیگر اصراری به تمرکز و توجه بیش از حد به ویندوز ندارد.

    از ۴ سال پیش تا حالا که ساتیا نادلا زمامداری مایکروسافت را برعهده گرفته، قیمت سهام این شرکت بیش از دو برابر شده است.

هرچند مایکروسافت هنوز پشت سر شرکت‌های ۹۲۳ میلیارد دلاری اپل و ۷۸۲ میلیارد دلاری آمازون قرار دارد، اما در عوض در کسب‌وکارهای مختلفی فعالیت می‌کند که هرکدام از آن‌ها پتانسیل بسیاری زیادی دارند. گوگل بیش از ۹۰ درصد درآمد خود را از طریق تبلیغات به دست می‌آورد و فروش آیفون حدود ۶۰ درصد از درآمد اپل را تشکیل می‌دهد. اما در مورد درآمدهای مایکروسافت باید بگوییم که ویندوز، سرفیس و بخش بازی این شرکت تنها ۳۵ درصد از درآمد این شرکت را تشکیل می‌دهند و ۳۰ درصد دیگر از فضای ابری و حدود ۳۰ درصد هم از فروش سرویس و نرم‌افزارهای آفیس و دیگر سرویس‌های مربوط به بهره‌وری به دست می‌آید.

هرچند فاصله مایکروسافت از مصرف‌کنندگان معمولی روزبه‌روز بیشتر از گذشته می‌شود، اما در حال حاضر هر سهم این شرکت حدود ۱۰۰ دلار ارزش دارد. برخی از تحلیلگران اعتقاد دارند که این شرکت در چند سال آینده به لطف افزایش سود در زمینه‌ی رایانش ابری، می‌تواند به یک شرکت ۱ تریلیون دلاری بدل شود.

منبع: The Verge