لیست اخبار و رویدادها

خودروسازهای ماندنی و رفتنی در دوران پسابرجام

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

پس از تحولات سیاسی اخیر احتمال می‌رود هرچه زودتر با برخی از خودروسازهای خارجی خداحافظی کنیم؛ از رنو فرانسه گرفته تا فولکس‌واگن آلمان. به نظر می‌رسد در دوران پسابرجام این خودروسازهای چینی باشند که از فرصت پیش‌آمده نهایت سود را ببرند و جای خود را بیشتر از هر وقتی در بازار ایران باز کنند. به گزارش هفت‌صبح، تعدادی از خودروسازهای اروپایی و حتی آسیای شرقی تصمیم گرفته‌اند که بازار خواستنی ایران را پس از تحولات اخیر ترک کنند. با این اوصاف احتمال مي‌رود چرخه ۳۰ تا ۳۵ میلیارد دلاری خودرو در ایران با دست‌اندازهای زیادی روبرو شود و تا اواسط تابستان شاهد شنیدن خبرهای زیادی در این حوزه باشیم.

خودروسازهای خارجی رفتنی

رنو فرانسه

هیچ کس نمی‌تواند حضور پررنگ خودروسازهای فرانسوی را در ایران انکار کند. چه کسی می‌داند که اگر پژو ۲۰۶، پژو ۴۰۵، رنو ساندرو و ال‌۹۰ طراحی نمی‌شدند، ایران‌خودرو و سایپا چه ماشین‌هایی را باید امروز مونتاژ می‌کردند؟ به لطف تولید خودروهای اقتصادی فرانسوی، خودروسازی ایران رونق گرفت. حالا به نظر می‌رسد باید کم‌کم قید تولید محصولات رنو را در ایران بزنیم. به نظر می‌رسد رنو می‌خواهد پرونده تولید ۱۲۵ هزار دستگاه از تولیدات خودرو در ایران را ببندد و سرمایه‌گذاری ۸۰۰ میلیون یورویی خود را در ساوه مختومه اعلام کند.
خودروهای ژاپنی

پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که دوباره تولید سوزوکی ویتارا و مزدا ۳ متوقف شود. هم‌اکنون این دو خودرو با افزایش قیمت چشم‌گیری همراه شده‌اند و شاید با توقف تولید ویتارا و مزدا ۳، شاهد رسیدن قیمت نمونه‌های کارکرده به نرخ صفر این دو ماشین در ایران باشیم. در این میان خودروسازهای ژاپنی هم واردات خود را به شدت کاهش می‌دهند که این موضوع یک پیام شفاف و روشنی می‌دهد: قیمت خودروهای ژاپنی از هر وقتی بیشتر می‌شود.

یک زمان مشتری ایرانی می‌توانست با قیمت کنونی خودروهای ژاپنی، ماشین نیمه لوکس از برند جذاب آلمانی خریداری کند. حالا با وضعیتی که پیش آمده، احتمالا در آینده‌ای نه چندان دور خودروهای ژاپنی نه تنها جای محصولات کاملا لوکس آلمانی را در ایران بگیرند، بلکه تهیه آن‌ها برای مشتریان ایرانی بسیار سخت شود؛ چراکه با ورود این خودروها به صورت واسطه از کشورهای حاشیه خلیج فارس شاهد افزایش قیمت گزافی خواهیم بود که واردات آن‌ها هم چندان راحت نخواهد بود.
کره‌ای‌ها

سال‌ها پیش مشتریان ایرانی ماشین‌های کره‌ای را دست کم می‌گرفتند و به کیفیت پایین آن‌ها خرده می‌گرفتند. حالا شرایطی پیش آمده که خودروهای کره‌ای به گزینه‌های دور از دسترس بدل شده‌اند و قشر متوسط ایرانی برخلاف گذشته قدرت خرید آن‌ها را ندارد. به نظر می‌رسد وقت خداحافظی با خودروهای مونتاژی هیوندای i20 و اکسنت فرا رسیده است. هم‌چنین شرکت‌های نمایندگی با محدودیت‌های زیادی برای واردات محصولات کره‌ای روبرو شوند.
ژرمن‌ها

خودروهای آلمانی همیشه در ایران گران بودند. حالا حسابش را کنید که همین ماشین‌های گران، چند برابر بیشتر از قبل گران‌تر شده‌اند. بنابراین دور از انتظار است که شاهد ورود خودروهای آلمانی همانند قبل باشیم؛ چراکه فولکس که نیامده قصد رفتن دارد، موجودی پرشیاخودرو از سری ۵ و سری ۷ بسیار کم است و جای خالی پورشه، اپل و آئودی هم بیشتر از هر وقتی احساس می‌شود. پیش‌بینی می‌شود در دوران پسابرجام تعداد کمی از واردکنندگان خودرو بتوانند محصولات بنز و بی‌ام‌و را با قیمت‌های بسیار بالا به بازار ایران بیاورند.
خودروسازهای خارجی ماندنی‌ها
پژو-سیتروئن فرانسه

از خودروسازهای فرانسوی احتمالا تنها پژو-سیتروئن به فعالیت خود در ایران ادامه می‌دهد. پس از موفقیت پیش‌فروش سیتروئن C3 تنها ظرف چند ساعت توسط مشتریان ایرانی، پژو-سیتروئن ظرفیت بازار ایران را هنوز مساعد ارزیابی می‌کند.



این شرکت اعلام کرد که تا مشخص نشدن موضع قطعی اروپا درمورد برجام، در ایران باقی می‌ماند. بجز محصول C3 از شرکت جوینت‌ونچر سایپا-سیتروئن، احتمال تولید سه محصول پژو ۲۰۸، ۳۰۱ و ۲۰۰۸ حداقل تا تابستان امسال وجود دارد.
چینی‌ها

از فرصت به دست‌آمده در دوران پسابرجام این چینی‌ها هستند که نهایت سود را می‌برند؛ از چری گرفته تا دانگ‌فنگ. از خودروهای جدیدی که قرار است در بازار ایران پیش‌تازی کنند می‌توان به تیگو ۸، آریزو ۶ و ای۳ اشاره کرد. تنها چشم و امید پارس‌خودرو بعد از لغو فعالیت خودروسازهای خارجی در ایران، محصولات برلیسانس است. به لطف مالکیت ۳۴ درصدی دانگ‌فنگ توسط پژو، به نظر می‌رسد جایگاه این خودروساز چینی بیشتر از هر وقتی در ایران تقویت می‌شود. از دیگر خودروسازهای خارجی که احتمالا در دوران پسابرجام در ایران می‌درخشند، برندهای لوکسژن، دامای، هاوال و زوتی خواهند بود.
جمع‌بندی از وضعیت احتمالی بازار خودرو در دوران پسابرجام

بازار خودرو ایران لبریز از آشوب و تلاطم است؛ از افزایش قیمت خودروهای وارداتی توسط شرکت‌های نمایندگی گرفته تا احتمال قطع همکاری خودروسازهای خارجی با ایران در دوران پسابرجام. پیش‌بینی می‌شود تا تابستان ۹۷ شاهد خروج خیلی از شرکت‌های اروپایی و ژاپنی از ایران باشیم. درصورت ورود ماشین‌های آلمانی، ژاپنی و کره‌ای از کشورهای واسطه شاهد افزایش قیمت چشم‌گیر این ماشین‌ها خواهیم بود. در این میان برنده اصلی این رقابت خودروسازهای چینی هستند که با معرفی انواع و اقسام محصولات جدید با قیمت‌های نه چندان کم، بازار ایران را قبضه می‌کنند.

در این آشفتگی‌ها، انتظار می‌رود خودروسازهای داخلی همه‌جوره از مشتریان ایرانی حمایت کنند. این درحالیست که قیمت ماشین‌های تولیدداخل چند میلیون تومان افزایش پیدا کرد. در این میان کافی است بشنویم که سایپا زه پراید را آپشن اعلام کرده و از مشتریان برای نصب آن درخواست مبلغ جداگانه می‌کند. به نظر می‌رسد گرانی‌های اخیر کفاف گذاشتن زه بغل پراید را برای مشتریان هم نداشته و خریدار باید برای نصب زه پراید (آپشن جدید سایپا) در جای خالی دیده شده از جیب خود مایه بگذارد.

حالا نوبت شماست تا پیش‌بینی خود را از فعالیت خودروسازهای خارجی و وضعیت بازار ماشین طی چند ماه آینده را برایمان بنویسید.