لیست اخبار و رویدادها

آمار کاهش رتبه تلگرام چقدر واقعیت دارد؟

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

پس از آن که دسترسی کاربران ایرانی به تلگرام مسدود شد، هرچند وقت یک‌بار اخبار ضد و نقیضی از نزول رتبه این پیام‌رسان می‌شنویم. با این نمی‌توان تاثیر فیلترینگ تلگرام را در کاهش میزان استفاده کاربران این پیام‌رسان کتمان کرد، با این حال به دست آوردن آمار دقیق از کاهش میزان استفاده مردم و تعداد کاربران ایرانی از پیام‌رسان تلگرام کار نشدنی به نظر می‌رسد.

برخی معتقدند که مسدودسازی تلگرام در ایران باعث سقوط فاحش رتبه آن در ایران و جهان شده و پیام‌رسان‌های دیگر توانسته‌اند جایگزین آن شوند؛ چراکه بعضی از اخبار از سقوط رتبه این پیام‌رسان در وب‌سایتی مثل الکسا حکایت دارند. این درحالیست که آمار بازدید کانال‌های تلگرامی پیام دیگری می‌دهد.

به گزارش ایسنا، میلاد نوری به عنوان کارشناس فناوری اطلاعات از ردیابی ترافیک وب‌سایت الکسا صحبت کرد و گفت: «الکسا فقط ترافیک وب را ردیابی می‌کند و اپلیکیشن موبایل، تلگرام دسکتاپ، اپلیکیشن اندروید و ios در آن ردیابی نمی‌شود. البته پایین آمدن رتبه تلگرام از ۱۵۰۰ جهانی به ۲۰۰۰ هم عمده دلیلش استفاده کمتر از تلگرام تحت وب بوده است.»

او هم‌چنین درباره‌ی احتمال پایین آمدن رتبه‌ی برخی سایت‌ها یا پیام‌رسان‌ها در ایران پس از فیلتر شدن و استفاده از فیلترشکن گفت: «اگر رتبه پیام‌رسانی مانند تلگرام در ایران پایین آمده، یکی از دلایلش این است که کاربران با آی‌پی ایران وارد نسخه‌ی وب نمی‌شوند و اگر هم کسی وارد شود، با وی‌پی‌ان و آی‌پی خارجی وارد می‌شود. با توجه به اینکه الکسا از روی آی‌پی‌ها می‌فهمد کاربران کدام کشور هستند، در صورت ورود با آی‌پی کشورهای دیگر به دلیل استفاده از وی‌پی‌ان، الکسا کاربر را بازدیدکننده آن کشور محسوب می‌کند.»

این کارشناس فناوری اطلاعات، الکسا را معیار مناسبی برای به دست آوردن آمار بازدیدکنندگان ندانست و گفت: الکسا معیار مناسبی نیست؛ «بلکه تعداد نصب در مارکت‌ها از جمله گوگل‌پلی و  ios مهم است. موضوع مهم دیگر، آمار بازدید کانال‌هاست. کانال‌های سرشناس و پربیننده مثل کانال‌های خبری و تفریحی که چند میلیون عضو دارند و عمومی هستند،‌ می‌توان رویشان نمودار نصب و مقایسه کرد.»

بنابراین می‌توان به این نتیجه رسید که ارزیابی از جایگاه کنونی تلگرام به کمک آمار سایت الکسا دقیق و درست نیست؛ چراکه اولا سهم زیادی از کاربران به‌جای نسخه دسکتاپ از اپلیکیشن این پیام‌رسان روی گوشی یا تبلت خود استفاده می‌کنند. در ثانی بخاطر مسدودسازی تلگرام، آی‌پی کاربران تغییر می‌کند؛ به همین دلیل نمی‌توان آمار دقیق و روشنی از میزان استفاده از این پیام‌رسان میان کاربران ایرانی به دست آورد.

برچسب‌ها: ,