لیست اخبار و رویدادها

۸ روش‌ برای رفع بوی بد بدن

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

گاهی بوی بد بدن غیر قابل تحمل و خجالت‌آور می‌شود. به خصوص اینکه بخواهید در جمع حضور پیدا کنید. شاید بارها به این فکر کرده‌اید که چگونه بوی بد بدن و عرق را از بین ببرید. جالب است بدانید که بدن و عرق به خودی خود بو نمی‌دهند. شاید بپرسید پس این بوی بد عرق ملت از کجا می‌آید؟

چرا بدن بو می‌دهد؟

شاید فکر کنید که بوی بدن به خاطر بوی بد عرق است. اما در واقع بوی بد پاها، زیر بغل و دیگر نقاط بدن از عرق نیست. درواقع ناشی از باکتری‌هایی است که روی پوست شما زندگی کرده و تکثیر می‌شوند. این باکتری‌ها در ترکیب با عرق بوی خاصی را آزاد می‌کنند که می‌شود همان بوی بد آزار دهنده.
راه درمان بوی بد بدن چیست؟

ساده‌ترین و سرراست‌ترین راه این است که کاری کنید که کمتر عرق کنید. برای اینکه کمتر عرق کنید باید عادات سالمی را در پیش بگیرید.

– لاغر شوید
– از غذاهای تند و نوشیدنی‌های الکلی دوری کنید
– پد عرقگیر استفاده کنید
– استرس و اضطراب را از خود دور کنید
– به درمان‌های پزشکی رو بیاورید

    در مقاله ۱۵ روش برای این که کمتر عرق کنیم؟ درباره کاهش عرق توضیح داده‌ایم. پس حتما آن را مطالعه کنید.

روش‌های از بین بردن بوی بد عرق

برای کاهش بوی بدن باید کاری کنید که به آن باکتری‌های تولید کننده بو، عرق کمتری برسد. برای این کار راه‌های زیر را امتحان کنید:
۱- از دئودورانت استفاده کنید

بهترین راه استفاده از دئودورانت است. دئودورانت ها محصولاتی ضد بو هستند. دقت کنید که محصولات آنتی پرسپیرانت یا همان ضد تعریق جلو عرق را گرفته و دئودورانت ها جلو بو.



البته به طور کلی به همه محصولاتی که جلو بو و عرق را می‌گیرند، ضد تعریق گفته می‌شود. با این حال موقع خرید به نوشته روی ضد تعریق دقت کنید. اگر روی آن deodorant نوشته شده بود، نشانه آن است که این محصول بوها را از بین می‌برد. اما اگر روی آن anti-perspirant نوشته شده بود نشانه آن است که محصول مورد نظر فقط جلو عرق را می‌گیرد نه بو.

دقت کنید که بسیاری از محصولات ضد عرق ترکیبی از این دو نوع ضد تعریق هستند. پس می‌توانید از محصولاتی که روی آن‌ها هر دو مورد نوشته شده به راحتی استفاده کنید. از این لینک می‌توانید انواع ضد تعریق ها و دئودورانت ها را پیدا کرده و خریداری کنید.

نکته‌ای که باید به یاد داشته باشید این است که بهتر است از ضد تعریق های دئودورانت و آنتی پرسپیرانت با هم استفاده کنید. به این صورت که آنتی پرسپیرانت را برای کاهش عرق و بعد از آن از دئودورانت برای کاهش بو استفاده کنید.
۲- به طور مرتب دوش بگیرید

دوش گرفتن عرق‌های قبلی را از روی بدن پاک کرده و همچنین بدن شما را از شر باکتری‌های اضافی خلاص می‌کند.

بدن ما دارای دو نوع غده عرق است. یک نوع آن در تمام سطح بدن پخش شده‌اند و نوع دیگر آن بیشتر در جاهای پر موی بدن وجود دارند. عرقی که از غدد نوع دوم تولید می‌شوند حاوی پروتئین بیشتری بوده و در نتیجه غذای بیشتری برای باکتری‌ها در خود دارند. پس حتما وقتی دوش می‌گیرید به نواحی مو دار بدن بیشتر شستشو دهید. به این ترتیب جیره غذایی کمتری به باکتری‌ها می‌رسد و در نتیجه بوی کمتری هم تولید می‌شود.

برای تمیزتر کردن این نواحی از صابون‌های آنتی باکتریال استفاده کنید. با اینکه وجود باکتری‌ها روی پوست طبیعی بوده و برخی از این باکتری‌ها خوب هستند اما تعداد زیاد آن‌ها مایه دردسر هستند.
۳- از شر موهای زائد خلاص شوید

موها عرق و بوی بد را به دام می‌اندازند. پس بهتر است موهای زائد بدن در ناحیه زیر بغل و شرمگاه را حذف کنید.
۴- مرتب لباستان را عوض کنید

عرق جذب لباس شده و بعد از مدتی بو می‌گیرد. پس سعی کنید روزانه لباس‌هایتان را عوض کنید. به خصوص اگر زیاد عرق می‌کنید یا دچار عارضه تعریق شدید هستید.
۵- لباس‌های نخی بپوشید

لباس‌هایی که با الیاف طبیعی تولید می‌شوند خنک‌تر هستند. پس برای اینکه کمتر عرق کنید و در نتیجه بدنتان بو بگیرد، کمتر لباس‌های از جنس نایلون بپوشید.
۶- جوراب و کفش مناسب بپوشید

کفش و جوراب به خودی خود بو نمی‌دهند. پاها هم به همین صورت هستند. همانطور که توضیح دادیم این واکنش باکتری‌ها با پروتئین داخل عرق است که تولید بو می‌کند. پس برای اینکه از شر بوی بد پا، جوراب و کفش خلاص شوید بهتر است فکری برای آن‌ها هم بکنید.

جوراب باید نازک، نرم و از الیاف طبیعی بافته شده باشد. همچنین کفش‌های چرمی و مش بهتر از کفش‌های از جنس مواد مصنوعی هستند. به جز این سعی کنید لااقل روزی دوباره جورابتان را عوض کنید. شستشوی مرتب پاها هم عرق و باکتری‌های اضافی را از بین برده و بوی کمتری تولید می‌شود.
۷- مراقب باشید چه می‌خورید

حقیقت این است که از کوزه همان برون تراود که در اوست! همانطور که مشخص شد، این پروتئین‌های موجود در عرق هستند که خوراک باکتری‌ها شده و بو تولید می‌کنند. پس بهتر است مراقب غذایی که می‌خورید باشید.

ابتدا سعی کنید که از غذاهایی که باعث تعریق بیش از حد می‌شوند کمتر بخورید. غذاهای کافئین دار، نوشیدنی‌های الکلی، غذاهای تند و چربی‌ها. بعد از این سعی کنید کنید که غذاهایی که حاوی پروتئین هستند دوری کنید. مانند گوشت و ماهی. البته بدن به شدت به پروتئین نیاز دارد پس وقتی می‌خواهید وارد جمع شوید از این غذاها کمتر بخورید.

همچنین ادویه‌ها هم باعث بد بو شدن عرق می‌شوند. بهتر است از خوردن غذاهایی که حاوی سولفور هستند هم اجتناب کنید. غذاهایی مانند کلم بروکلی و کلم معمولی.
۸- از هیدروژن پروکسید استفاده کنید

پروکسید ۳ درصد را با یک فنجان آب مخلوط کرده و نواحی مورد نظر را با آن شستشو دهید. با این کار مقداری از باکتری‌ها کشته شده و بوی کمتری تولید می‌شود.

حالا که با منشا بوی بد بدن آشنا شدید، نظر شما در این باره چیست؟ آیا شما هم با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنید؟ کدام برند ضد تعریق برای شما بهتر عمل می‌کند؟ تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: berkeleywellness wikihow webmd

برچسب‌ها: