لیست اخبار و رویدادها

هوش مصنوعی فیسبوک می‌تواند چشم‌ها را باز کند

هوش مصنوعی فیسبوک می‌تواند چشم‌ها را باز کند

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

فیسبوک برای ترغیب کاربران نسبت به اشتراک‌گذاری محتوای بیشتر، از انجام هیچ کاری فروگذاری نمی‌کند. حتی اگر این کار، حل مشکل عکس‌هایی باشد که در آن چشم افراد به دلیل پلک زدن بسته شده است. چند تن از مهندسان فیسبوک یک مقاله‌ی پژوهشی را منتشر کرده­اند که در آن جزییات این تکنولوژی شرح داده شده است. این تکنولوژی با بهره‌گیری از یادگیری ماشینی، می‌تواند چشمهای بسته‌ی افراد را روتوش کند. هرچند این متد در حال حاضر در فاز پژوهشی قرار دارد، اما احتمالا در آینده‌ی نه‌چندان دور می‌توانیم انتظار عملی شدن این فناوری را داشته باشیم.

پژوهشگران برای این تکنولوژی، از یک متد پیشرفته‌ی یادگیری ماشینی به نام GAN بهره برده‌اند. از این تکنیک پیش از این در مواردی مانند ایجاد تصاویر تقلبی، تغییر وضعیت آب‌وهوا در تصاویر و طراحی لباس استفاده شده است. برای اینکه سیستم بتواند به‌صورت موفقیت‌آمیز یک عکس را ویرایش کند، باید در ابتدا یاد بگیرد که چشمان باز کاربر چگونه است. بعد از اینکه شکل و رنگ و دیگر وییژگی‌های مربوط به چشم کاربر را یاد گرفت، می‌تواند چشم‌های بسته‌ی کاربر را از طریق ویرایش کامپیوتری باز کند. البته این تکنیک هنوز بی‌نقص نیست، زیرا برای عکس‌هایی از زاویه‌های نه‌چندان مستقیم یا ویرایش عینک، با مشکل مواجه می‌شود.

هوش مصنوعی فیسبوک می‌تواند چشم‌ها را باز کند

روزبه‌روز اخبار بیشتری در مورد ورود یادگیری ماشینی به حوزه‌ی ویرایش تصاویر منتشر می‌شود. در این زمینه شرکت‌هایی مانند ادوبی و Pixelmator مشغول توسعه‌ی ابزارهای ویرایش تصاویر مبتنی بر یادگیری ماشینی هستند. در آینده‌ی نه‌چندان دور، هوش مصنوعی نه‌تنها به‌راحتی می‌تواند تغییرات کوچکی را بر عکس‌ها لحاظ کند، بلکه به‌راحتی می‌تواند ظاهر عکس‌ها و ویدیوها را تغییر دهد.

با آسان‌تر شدن جعل تصاویر، نباید احتمال بروز مشکلات مربوط به آن را هم نادیده بگیریم. به غیر از این نگرانی‌ها، کمپانی‌هایی مانند فیسبوک برای بهره‌گیری از این فناوری‌ها باید با چالش‌های متعددی دست‌وپنجه نرم کنند. همین حالا هم فیسبوک هدف انتقادات زیادی قرار دارد و با ارائه‌ی ابزارهایی که می‌توانند تغییرات زیادی را در تصاویر به وجود بیاورند، این حملات بیشتر هم خواهد شد. هرچند باز کردن چشم‌ها در عکس‌ها شاید ویژگی پر سروصدا و نگران‌کننده‌ای نباشد، اما با پیشرفت این موضوع، تشخیص اخبار و عکس‌های جعلی به کار بسیار سخت‌تری بدل می‌شود.

منبع: The Verge