لیست اخبار و رویدادها

چین با پهپاد پرنده‌شکل شهروندانش را نظارت می‌کند

چین با پهپاد پرنده‌شکل شهروندانش را نظارت می‌کند

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

شاید این روزها اگر در یکی از شهرهای چین قدم بزنید، بالای سرتان پرنده‌ای زیبا را در آسمان ببینید که با حالتی چشم‌نوازدر حال پرواز کردن است. اما نباید زیاد به چشمان‌تان اعتماد کنید، زیرا این پرنده‌ی زیبا ممکن است یک پهپاد نظارتی باشد. بر اساس گزارشی که روزنامه‌ی South China Morning Post به تازگی منتشر کرده است، در طول سال گذشته بیش از ۳۰ نهاد نظامی و حکومتی چین اعلام کرده‌اند که در حداقل پنج استان این کشور از پهپادهای امنیتی برای نظارت بر شهروندان چینی استفاده می‌کنند. حکومت چین از معدود دولت‌های سوسیالیستی جهان است که به روشنی از مکتب کمونیسم دفاع کرده و از مسدود کردن گردش آزاد اطلاعات و نظارت امنیتی بر شهروندانش هیچ ابایی ندارد.

برنامه‌ی استفاده از پهپاد پرنده‌شکل در کشور چین که گفته شده به نام برنامه‌ی کبوتر (Dove) شناخته می‌شود، توسط پرفسور سانگ بی‌فنگ، استاد دانشگاه مطرح Northwestern Polytechnical University در شهر ژی‌آن چین راه‌اندازی شده است. به گزارش روزنامه‌ی South China Morning Post، پرفسور بی‌فنگ پیش از این پروژه به عنوان سرپرست تیم طراحی و بهره‌برداری از اولین جت جنگی نسل پنجم در قاره‌ی آسیا بوده است. این پروژه که با نام Chengdu J-20 در محافل نظامی دنیا شناخته می‌شود، در زمان خود توجه بسیاری از کشورهای متحد و البته رقیب جمهوری خلق چین را به خود جلب کرده بود.

پهپاد پرنده‌شکلی که چین برای نظارت بر شهروندانش از آن استفاده می‌کند، درست مانند یک کبوتر واقعی برای پرواز از دو بال متحرک استفاده می‌کند. این بال‌ها نیروی خود را برای حرکت از موتورهای الکتریکی فوق‌ پیشرفته‌ای می‌گیرند که تیم دانشگاهی پرفسور بی‌فنگ طراحی و اجرا کرده است. هر پهپاد به یک دوربین با توانایی عکاسی و فیلم‌برداری مجهز شده است. گفته می‌شود این دوربین‌ها از دقت و کیفیتی فوق‌العاده بهره می‌برند. بر روی بدنه‌ای پهپادها یک آنتن GPS برای موقعیت‌یابی نصب شده و هر پهپاد می‌تواند با اتصال به ماهواره‌های امنیتی، اطلاعات کسب شده را با سرعتی عالی برای مرکز پردازش ارسال کند.

به گفته‌ی یانگ ونکینگ، یکی از اعضای تیم طراحی دانشگاه Northwestern Polytechnical University، این پهپاد هنوز در مرحله‌ی آزمایشی قرار داشته و در ابعاد کوچک ساخته می‌شود. به گفته‌ی ونکینگ، اعضای تیم فناوری ساخت مدل‌های بزرگ‌تر با کارایی بیشتر را هم در اختیار دارند و بنابراین می‌توانیم امیدوار باشیم که به زودی خبرهایی مبنی بر تجاری شدن این پروژه و فروش آن به نهادهای نظامی، امنیتی و تجاری کشورهای متحد جمهوری خلق چین بشنویم. با موفقیت این پروژه و ثبت تعداد زیادی پرواز، جمع‌آوری و انتقال اطلاعات و فرود صحیح، به نظر می‌رسد این تیم پتانسیل و توانایی عملی کردن وعده‌ی خود درباره‌ی ساخت مدل‌های بزرگ‌تر و کارآمدتر این پهپاد را داشته باشد.

به نظر می‌رسد حکومت چین و نگاه امنیتی‌اش به مردم این کشور، هر روز چهره‌ی تازه‌ای پیدا می‌کند. کارشناسان خارجی برای بازی امنیتی که دولت چین به راه انداخته هیچ پایانی را تصور نمی‌کنند. استفاده‌ از سیستم‌های فوق‌پیشرفته‌ی تشخیص، تحلیل و دنبال‌کردن چهره، هوش مصنوعی، عینک‌های هوشمند و دیگر فناوری‌های امنیتی برای نظارت بر بیش از ۱.۴ میلیارد شهروند کشور چین نشان می‌دهد تصمیم حکومت برای پروژه‌ی رتبه‌بندی شهروندان این کشور، وعده‌ای بیهوده نبوده است.

منبع: Cnet

برچسب‌ها: , ,