لیست اخبار و رویدادها

فیس‌بوک پروژه‌ی ساخت پهپاد اینترنت‌رسان را واگذار می‌کند

فیس‌بوک پروژه‌ی ساخت پهپاد اینترنت‌رسان را واگذار می‌کند

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

فیس‌بوک امروز اعلام کرد دیگر پروژه‌ی طراحی و ساخت پهپادهای اینترنت‌رسان را دنبال نخواهد کرد. چهار سال پیش فیس‌بوک اعلام کرد پروژه‌ای را به نام آکویلا (Aquila) آغاز کرده که هدف آن ساختن پهپادهایی با سقف بالای پروازی برای رساندن اینترنت به تمام نقاط جهان است. اخبار مربوط به این پروژه اولین بار در یک پست وبلاگی منتشر شد. ییل مگوایر، مدیر ارشد بخش مهندسی این شبکه‌ی اجتماعی در مطلبی با عنوان High altitude connectivity: The next chapter وعده‌ی فصل جدیدی از امکان تماس با شبکه‌ی جهانی اینترنت را داده بود.

در ابتدا آکویلا به عنوان پروژه‌ای معرفی شد که در قالب آن با فرستادن پهپادهایی غول‌پیکر به لایه‌ی استراتوسفر جو زمین، قابلیت تماس با شبکه‌ی LTE را در نقاطی که هیچ امکانی برای فرستادن امواج ارتباطی نبود فراهم می‌شد. گفته شده بود این پهپادها نیروی لازم برای پرواز را از سلول‌های خورشیدی نصب شده بر روی بدنه و بال‌ها گرفته و می‌توانند برای مدتی بسیار طولانی به پرواز خود ادامه دهند. در شرایط کلی آکویلا قرار بود در کنار پروژه‌ی بزرگ internet.org و دیگر پروژه‌های خلاقانه‌ای که فیس‌بوک راه‌اندازی کرده است، یکی از چندین راه اصلی رساندن اینترنت به کاربران در سراسر جهان باشد. فیس‌بوک مدت‌هاست در تلاش است تا به کشورهای در حال توسعه برای دسترسی به اینترنت کمک کند. امکان اتصال به شبکه‌ی جهانی در بخش‌های مختلفی از جهان به دلایل متعددی از قبیل ضعف زیرساخت بسیار سخت و گران است و فیس‌بوک به امید پیدا کردن کاربر بیشتر حاضر است برای دسترسی ساده و ارزان ساکنین این مناطق هزینه‌ی زیادی را متحمل شود.

تیم مهندسی فیس‌بوک دو بار نمونه‌ی اولیه‌ی پهپاد پروژه‌ی آکویلا را به پرواز درآورد. این پروازها در حضور خبرنگاران و با پوشش رسانه‌ای انجام شدند. اولین پهپاد در سال ۲۰۱۶ پرواز کرد و پس از انجام پرواز نمایشی موفقیت‌آمیز در هنگام فرود دچار سانحه شد و به شدت آسیب دید. حالا فیس‌بوک تصمیم گرفته به جای ساخت این پهپاد به دست مهندسان خود، پروژه‌ی رساندن اینترنت به نقاط موردنظر را به صورت تخصصی به شرکای تجاری‌‌اش بسپارد. فیس‌بوک می‌گوید در حال حاضر مشغول تمرکز بر روی مسائل مربوط به سیاست گذاری در زمینه تضمین امنیت و کسب مجوزهای لازم از دولت ایالات متحده در مورد عملیاتی کردن سیستم‌هایی مشابه پروژه‌ی آکویلاست.

ییل مگوایر اخیرا در یک پست وبلاگی نوشت: «از زمانی که فیس‌بوک پروژه‌ی آکویلا را رسانه‌ای و فعالیت در راستای پیشبرد آن را آغاز کرد، بسیاری از شرکت‌های قدرتمند مربوط به صنایع فضایی پروژه‌های مشابهی را کلید زدند. سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ در زمینه‌ی طراحی و ساخت پهپاد‌هایی با سقف پروازی بالا، رقبای مهمی را در کنار فیس‌بوک قرار داد و این نکته برای فیس‌بوک بسیار خوشحال کننده است. به همین دلیل تیم آکویلا تصمیم گرفته دفتر طراحی و توسعه‌ی این پروژه را در بریج‌واتر انگلستان تعطیل کرده و طراحی و ساخت پهپادهای اینترنت‌رسان را به شرکت‌های متخصص فضایی بسپارد.»

فیس‌بوک در ماه نوامبر سال گذشته‌ی میلادی اعلام کرد در حال کار بر روی یک پروژه‌ی مشترک با شرکت فرانسوی ایرباس است. این پروژه که با نام high-altitude platform station یا HAPS شناخته می‌شود در حال طراحی یک بالن برای رساندن اینترنت به تمام نقاط زمین است. گفته شده محصول این پروژه می‌تواند به صورت ثابت در نقطه‌ای از اتمسفر زمین قرار گرفته و با کمک چندین بالن دیگر تمام سطح کره‌ی زمین را پوشش دهد. فیس‌بوک در چند سال گذشته بخش قابل توجهی از فعالیت‌های خود را به گسترش اینترنت در جهان اختصاص داده است. بزرگ‌ترین کشور آنلاین جهان ادعا می‌کند اهداف‌ خیرخواهانه‌ای در پس این مجموعه فعالیت‌ها است و در واقع گسترش دانش در جهان مقصود اصلی این شبکه‌ی اجتماعی است. اما کارشناسان زیادی اعتقاد دارند فیس‌بوک برای کسب کاربر بیشتر و به دنبال آن کسب درآمد به دنبال گسترش اینترنت در نقاط مختلف دنیاست.

منبع: The Verge

برچسب‌ها: ,