لیست اخبار و رویدادها

آذری جهرمی: پیام‌‌رسان‌های داخلی امن هستند

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

امروز جلسه مشترک کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و دبیر شورای‌عالی فضای مجازی در رابطه با فیلترینگ تلگرام و اطلاع‌رسانی درباره پیام‌رسان‌های داخلی برگزار شد. مهم‌ترین بخش این جلسه دادن اطلاعاتی درباره پیام‌رسان‌های داخلی مانند سروش بود. آذری جهرمی در رابطه با ارجحیت پیام‌رسان داخلی گفت: «کیفیت و عملکرد کمی پیام‌رسان‌های داخلی به طور جدی در حال گسترش است و جای خود را باز می‌کند. اگر ما زیرساخت‌های پیام‌رسان را با هدف انتقال فعالیت‌های اقتصادی تقویت کنیم حجم وسیعی از فعالیت‌های اقتصادی و اشتغال را ایجاد کرده‌ایم البته باید بین پیام‌رسان و رسانه تفکیک قائل شد، اینکه همه مردم کلیه اطلاعات و موضوعات را در یک پیام‌رسان خارجی باور می‌کنند مخاطره‌آمیز است. باید کاری کنیم انتقال آن به پیام‌رسان داخلی صورت گیرد و این مخاطره حس نشود، راه آن هم جدایی رسانه و پیام‌رسان است.»

اما چیزی که برای کاربران جالب خواهد بود پیام وزیر در مورد امنیت شبکه‌های پیام‌رسان داخلی است: «پیام‌رسان‌های داخلی امنیت دارند و هرگز اطلاعات خصوصی افراد در اختیار کسی قرار نمی‌گیرد ولی پیام‌رسان داخلی نیازمند پشتوانه قانونی است که قانون باید در جهت حفظ حریم خصوصی و اطلاعات مردم از آن حمایت کند.»

نگرانی‌ها درباره امنیت سروش وقتی ایجاد شد که یک کارشناس فناوری اطلاعات در کانال تلگرامی‌اش با انتشار یک تصویر نوشت اپلیکیشن پیام رسان سروش را بررسی کرده و به باگ امنیتی عجیب برخورده است. پیام‌رسان سروش در یک اقدام عجیب از شماره موبایل افراد به عنوان آی‌دی استفاده می‌کند و در پاسخ وب سرویس‌ها، شما می‌توانید شماره موبایل مدیران کانال‌ها و اعضای گروه‌ها را مشاهده کنید که از نظر امنیتی مشکل‌ساز است. حتی ادعا شده بود که شماره موبایل وزیر ارتباطات هم از این طریق لو رفته است.

البته چند روز پیش یکی از مسئولان سروش ضمن تایید این باگ امنیتی از حل شدن آن خبر داد.

نکته جدیدی که بنظر می‌رسد ایجاد مشکل کرده ماجرای ارز تلگرامی است که به زودی فعال خواهد شد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه تا پایان سال ۲۰۱۸ کیف پول تلگرام آغاز به فعالیت می‌کند و در کنار اقتصاد خود شاهد اقتصاد جدیدی خواهیم بود، گفت: «در تلاشیم تا جایگزین‌هایی برای شبکه پیام‌رسان تلگرام داشته باشیم و برای این زمینه شروطی را نیز در نظر گرفته‌ایم تا تمام کسب و کارهای ایرانی که در تلگرام فعالیت داشتند به شبکه مجازی بومی منتقل شود. لازم است به این نکته اشاره شود که کسب و کار تلگرام عدد قابل ملاحظه‌ای است اما از نظر اقتصادی مبلغ قابل توجهی شکل نمی‌گیرد.»

با این حال بنظر می‌رسد که هنوز تصمیم قاطعی مبنی بر فیلترینگ تلگرام وجود ندارد و مسئولان در تلاشند پیام‌رسان‌های داخلی را تقویت و برای کاربر ایرانی جذاب کنند.