لیست اخبار و رویدادها

دلیل آتش گرفتن آیفون در لاس وگاس چه بود

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

سه روز پیش ویدیویی از آتش گرفتن آیفون در یک فروشگاه لوازم الکترونیک در شهر لاس وگاس ایالت نوادای امریکا منتشر شد که انتشار آن سوالات زیادی را در مورد دلایل این اتفاق به وجود آورد. در این ویدیو که توسط دوربین‌های نظارتی آن فروشگاه ضبط شده بود، یک آیفون ۶ که بر روی میز تعمیر لوازم الکترونیک قرار داشت ناگهان آتش گرفت و ظرف چند ثانیه شعله‌های آن خاموش شد. ویدیوی آتش گرفتن این آیفون نشان می دهد در لحظه‌ی وقوع این اتفاق، تعمیرکاری که پشت میز نشسته بود با سرعت از میز دور شد و تا لحظاتی بعد از خاموش شدن شعله‌ها دود حاصل از آتش گرفتن این آیفون فضای بالای میز را فرا گرفته بود.

برا اساس گزارش ABCnews این آیفون ۶ برای تعمیر به فروشگاه فرستاده شده بود. گفته شده به علت باد کردن باتری، صفحه نمایش این آیفون ترک خورده بوده است. علاوه بر این صاحب آیفون از گرمای بیش از حد ایجاد شده در این گوشی هم شکایت داشته است. این نمونه از باد کردن باتری اولین بار نیست که در گوشی‌های ساخت شرکت اپل اتفاق می‌افتند و پیش از این هم در باتری‌های به کار رفته در آیفون ۵ دیده شده بود. حالا برای بسیاری از صاحبان گوشی‌های هوشمند این سوال به وجود آمده که علت اصلی این اتفاق چیست؟ و این‌که آیا باتری تلفن‌های هوشمند ما همیشه در خطر آتش گرفتن قرار دارند؟

اگر بخواهیم به این سوال جوابی کوتاه بدهیم، باید بگوییم که به دلیل استفاده از باتری‌های لیتیوم یونی این اتفاق ممکن است برای باتری هر گوشی هوشمندی بیفتد. این باتری‌ها به خاطر ترکیبات خاصی که در ساختار آن‌ها به کار رفته می‌تواند در شرایطی خاص به راحتی آتش بگیرند. الکترولیت‌ها وظیفه‌ی انتقال نیروی الکتریکی را بین قطب‌های مثبت و منفی باتری‌ها بر عهده دارند. در باتری‌های لیتیوم یونی، الکترولیت به صورت مایع بوده و همین نکته امکان آتش گرفتن این باتری‌ها را بالاتر می‌برد. بنابراین وجود این مایع در باتری‌های لیتیوم یونی، به طور خاص در این باتری‌ها ایجاد بی‌ثباتی می‌کند.

البته باید در نظر داشت که خطر آتش گرفتن باتری همیشه احتمال پایینی دارد و باتری‌های لیتیوم یونی موبایل الزاما مانند یک بمب ساعتی دیر یا زود منفجر نمی‌شوند. اتفاقاتی از این دست، مانند آتش گرفتن این آیفون در لاس وگاس یا آنچه که دو سال قبل بر سر گوشی هوشمند ساخت سامسونگ یعنی گلکسی نوت ۷ آمد، به خاطر انتشار گسترده در رسانه‌ها ممکن است ما را کمی بترسانند، اما در واقع باید گفت که خطر آنقدر که به نظر می‌رسد به ما نزدیک نیست.

در ایالات متحده، تمام باتری‌هایی که در دیوایس‌های الکترونیکی به کار می‌روند باید قبل از عرضه شدن به بازار توسط کمیته ایمنی محصولات بررسی شده و تایید این کمیته را کسب کنند. اخذ این تایید به معنی ایمن بودن قریب به اتفاق محصولات الکترونیک موجود در بازار جهانی است. با این اوصاف دو راهکار وجود دارد که می‌تواند خیال کاربران را از بابت ایمنی باتری گوشی‌های هوشمند راحت کند:

۱.تلفن هوشمند خود را در دمای پایین تر از ۴۵ درجه سانتی گراد نگهداری کنید.
اگر درجه حرارت آیفون شما از ۴۵ درجه بالاتر رود، روی صفحه نمایشگر گوشی هشداری ظاهر شده و اجازه‌ی کار کردن بیشتر با آیفون را به کاربر نمی‌دهد. جا گذاشتن گوشی درون اتومبیل در یک روز تابستانی یا قرار دادن آن در معرض تابش مستقیم آفتاب می‌تواند به باتری آن آسیب‌های جدی رسانده و منجر به آتش گرفتن آن شود. اگر گوشی شما در چنین شرایطی قرار گرفت، فورا آن را به جای خنک‌تر انتقال داده، در صورت استفاده از قاب آن را از روی گوشی برداشته و سعی کنید به آرامی گوشی خود را خنک کنید.

۲.از شارژرهای غیر اصل استفاده نکنید.
سازنده‌های تلفن‌های همراه هوشمند همواره توصیه کرده‌اند که برای شارژ محصولات‌شان از شارژرهای اصلی استفاده کنید. شارژرهای متفرقه هم در ظاهر فرآیند ساده‌ی شارژ کردن باتری را انجام می‌دهند، اما به دلیل ساختار غیر استانداردی که دارند می‌توانند صدمان جبران ناپذیری را به باتری و گوشی وارد کنند. اگر کمی حوصله و ابزار مناسب داشته باشید، پس از باز کردن بدنه‌ی دو شارژر اصلی و متفرقه و دیدن تفاوت ساختار آن‌ها بدون شک شگفت‌زده می‌شوید.

رعایت کردن این دو نکته‌ی کلیدی، تا حد بسیار زیادی امنیت گوشی شما را تامین می‌کند، اما باید به خاطر داشت که خطر خرابی همواره قطعات الکترونیکی را تهدید می‌کند. اگر احساس کردید باتری تلفن همراه هوشمند شما متورم شده، سریعا آن را به یک نمایندگی یا تعمیرگاه مجاز برسانید.

منبع: inverse